zaterdag 20 november 2010

Foto vorderingen


Wekelijks wilde ik bloggen over de "vorderingen" van de fotografiecursus.

 A. Voor vorderingen moet je wel je huiswerk maken.
Twee weken geleden was het huiswerk "inzoomen of lopen". Verschillen in perspectief tussen een foto die gemaakt is door op iets in te zoomen en een foto die gemaakt is door er naar toe te lopen. Tja, inzoomen.... of ......lopen. Lastig want meestal maak ik een foto van iets dat naar mij toe loopt. 

B. Vorderingen (zeg maar vooruitgang) gaan niet terug in de tijd hoewel...
Onze leraarfotograaf verdween van de week in zijn camera "obscura" en liet vervolgens foto's (op posterformaat) zien welke hij met deze camera gemaakt heeft. Alles aan deze camera kan ingesteld worden. De lens, zijkanten, en ook de achterkant van de camera waardoor er foto's gemaakt kunnen worden waar menig digitale camera een puntje aan kunt zuigen. Puntje aan zuigen....rare zin....even googlen. 'Je zou er een punt aan kunnen zuigen', dan betekent dit dat het een heel goede prestatie is, die moeilijk te evenaren is.

Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vermeldt alleen dat de herkomst van deze zegswijze niet "bevredigend verklaard" is... Eh..waar was ik gebleven....Oh ja, sinterklaas als je dit leest; een Hasselblad past in mijn schoen en de rest van mijn verlanglijstje (op posterformaat) hoeft dan niet meer.


 mijn oma

Het huiswerk van afgelopen week was een familieportret. We hadden een a4tje vol met tips meegekregen. Zoals,
- alle familieleden apart fotograferen
- details (handen, ogen etc) fotograferen
- bepaalde voorwerpen die voor iemand dierbaar zijn fotograferen
- typerende gebaren of houdingen in beeld brengen
- bepaald soort licht gebruiken
- oude foto's opnieuw fotograferen
Bij het doornemen van onze wekelijkse fotosessie op wandformaat kwam er o.a. een paddestoelenfamilie, kippenfamilie, knuffeldierenfamilie voorbij.

De opdracht voor deze week is "licht"  en ter inspiratie hebben we een korte reportage gezien van mijn grote favoriet Anton Corbijn. Alhoewel ik bij zijn film "the American" met een naakte George Clooney in slaap ben gevallen is het eigenlijk ook wel weer ongelooflijk knap hoe iemand dit voor elkaar kan krijgen. De fotograaf die niet commercieel wilde fotograferen, die graag met lange sluitertijden werkt waardoor de suggestie van beweging ontstaat. De foto's die uit mijn camera komen noem je gewoon tot de tijd dat ik Maxima in een Marlies Dekkers heb gefotografeerd bewogen.

1 opmerking:

  1. Wel altijd je huiswerk maken .........

    En de bewogen foto's....Tsja ik heb wel een idee.....Proost

    Leuke site btw

    BeantwoordenVerwijderen